2011. január 22., szombat

Érkezés Iránba, Semnan

Végre megérkeztünk Iránba, a perzsák földjére. Az út egy kicsit viszontagságos volt, de itt vagyunk. Mivel az egész túrára szóló jegyünk Londontól Londonig érvényes, így enyhén szólva kerülővel jöttünk, de mégis így volt csak megoldható és olcsóbb is. Dubai-on és Doha-n keresztül repültünk. Dohában 13 órát kellett várnunk a csatlakozásra. Nem túl nagy reptér, vízum hiányában ki se mehettünk, így majdnem megőszültünk mire eltelt. Szerintem minden széken ültünk… most éreztem át igazán a lényegét a Terminál című filmnek… J Sajnos a londoni reptéren elvesztettem a szülinapi ajándékomat, amit Vicától kaptam; pont a kendőmet, amit Iránban már a reptéren is fel kell venni. Eléggé elszontyolodtam, pláne, hogy még a reptéri búcsúzkodás hatása alatt voltam. Attila kb. 3 órán át vígasztalt, hogy ne vágjak már olyan fancsali képet. Mindenesetre leszűrtem a tanulságot, hogy jobban oda kell figyelnem az úton mindenre, ami nekem fontos, legyen az tárgy, vagy élmény, különben lehet, hogy pont azokat a dolgokat veszítem el, amik a legértékesebbek számomra. A repülőn az egyik légi utas kísérő odaadta nekem a Quatar Airways-es polár plédet, amivel takaróztam, mert azt mondták tényleg nem mehetek ki anélkül. Aranyos volt tőle. Nem kicsit szerencsétlenkedtem a csomagvizsgálatnál a pokróccal a fejemen, állandóan le akart csúszni, amikor az övtáskámat próbáltam kiszabadítani. Azért azzal a szép kendővel könnyebben boldogultam volna. Inkább át se világították a cuccomat, csak áthajtottak a kapun táskástól, annyira izgultak az irániak, hogy leesik-e vagy sem. 
Mecset Mahdi Shahr-ban
 Szakadt a hó éjjel, amikor megérkeztünk, a leszálló pálya is vastagon havas volt. Innen 4 órás autózással jutottunk el Mahdishahr-ba, Hashem és egy fiatal lány, Ellas jött értünk a reptérre, velük fogjuk tölteni az elkövetkező két hetet. Azt mondták Ellas azért tart velük, hogy érezhessem, nincs mitől félni egy lánynak sem ebben az országban. Szerencsénk van, hogy kipurcantunk az eddigi utazástól és elaludtunk a kocsiban, mert amikor felébredtünk, akkor vettük észre, hogy itt nincsenek szabályok a közlekedésben. Az útsózást is sajátosan végzik, egy platós autón állt egy emberke bőrig ázva a hótól, és onnan lapátolta szegény, néha az egyensúlyát elvesztve, kb. 50 méterenként a sót az útra, gyakrabban nem tudta, mert elég sietős volt a dolga a sofőrnek. 
Mahdi Shahr városa
 Most viszont itt vagyunk a gyönyörű hegyek között egy kisvárosban, egy igazi palotában alszunk, amit Hashem barátja vett meg és újított fel az 1979-es forradalom után, miután kikiáltották az iszlám köztársaságot. Egy felbecsülhetetlen értékű perzsa szőnyeg fekszik a szalonban, furcsa, hogy mindenki cipővel meg bakanccsal tapossa. Az itteniek úgy tartják, attól csak értékesebb, ha járnak rajta. Hát azt kell mondjam meglepően vendégszerető néppel találkoztunk itt. Pedig nőként egy ilyen országban, nem pont erre számítottam. Jól esett letusolni, bár Atti pórul járt, mert éppen csupa hab volt a tusfürdőtől, amikor elment a víz és nem jött vissza… Az utcán is kedvesen fogadnak minket, integetnek, köszönnek, megkérdik honnan jöttünk. 
Semnan városkép
Átmentünk a szomszédos városba Semnan-ba, ahol nem nagyon van idegen, így a legtöbben eléggé néztek bennünket, de barátságosak és bármelyik járókelő szívesen szóba elegyedett velünk, hogy elmondja éppen mit látunk. Megnéztük a bazárt, ami egy nagyon régi építmény, azt mondják itt zajlik minden élet. Nagyon hangulatos volt, mert végig hangosan szólt az imádkozáshoz az ének. Este megérkezett Paller Attila barátunk és a német vendég is a vadászatról, ők korábban érkeztek egy nappal. 
Bazár Semnan-ban
 Öt kísérőjük volt, nagy beszélgetésbe merültünk a csapattal. Nagyon jó humorúak voltak, rengeteget nevettünk velük a történeteken, de emellett sokat meséltek az országról és magukról is. Beszélt Hashem az 1980-88 között zajló Irak és Irán közötti háborúról, ahol egy repesz eltalálta a lábát, és sajnos azóta sem gyógyult meg teljesen. Elmondta, hogy olyan hosszú idő volt az a nyolc év, hogy már szinte közönnyel figyelték reggelente, hány bomba repül el a házuk felett, miközben az egész család szépen, nyugodtan, együtt reggelizett. Mindig csak remélték, hogy aznap sem őket találja el. A vadállomány is jócskán megfogyatkozott akkoriban, mert a nép éhes volt, mindent lőttek, amit csak találtak. Ennek ellenére az emberek csöppet sem megkeseredettek, nem panaszkodnak semmire, inkább tele vannak életkedvvel.

Bazár bejáratában Atti

Bazár Semnan-ban



4 megjegyzés:

  1. Sziasztok!
    Rájöttem (egyedül), hogy a google térképen tudom nézegetni merre is jártok :)
    Annyit szeretnék kérni, hogy minden új helyen nézzetek fel az égre és integessetek, úgy 1 percig. Talán készül kép rólatok a google térképre :)
    Örülök ,h épségben megérkeztetek
    Pasang

    VálaszTörlés
  2. A lényeget elfelejtettem. Lehet, hogy buta kérdés de felteszem: A kendő azért kell, hogy eltakard az arcodat Andi? Tudom, hogy az iszlám megköveteli a csadar viselését, de ez az idegeneknek is kötelező?

    VálaszTörlés
  3. Szia Ádám!

    Jó, hogy hallunk felőled! :-) Nem kellett az arcomat, csak a hajamat eltakarni. És hát igen, a külföldieknek és nem muszlimoknak is kötelező. Most egyébként épp Bangkokban ücsörgünk egy hangulatos kis helyen, koktélozunk, Atti írja a könyvet :-)

    Andi

    Szia Ádám!

    Remélem minden oké pécsen, én reggel óta írok, csak addig álltam meg, míg megittam a koktélokat. Harminc fok van dől rólunk a víz. Még Iránnál tartok a könyvben, addig nem is akarunk nekiindulni a városnak, hogy ne érjen más élmény, mert teljesen megkavarodnék. Néhány óra és pár koktél és végzek is!!!

    Baráti üdv!

    Attila

    VálaszTörlés
  4. Sziasztok! Nagyon élvezzük a beszámolókat, remek a stílusod Andi! Bankokban a legnagyobb piac és "éjszakai negyed" a Silom és a Patpong 1 út kereszteződésében van, este 11 előtt nem érdemes menni. Vigyázz Attilára sok lány és "fiú" vadászik a férfiakra. A tuk-tuk nagy élmény, mindenre keményen alkudni!!! Puszi:
    Mariann és Zoli

    VálaszTörlés