2011. augusztus 7., vasárnap

Arequipa és a Colca kanyon, nemzeti ünnep Limában

Arequipa főtere, a Plaza de Armas

Egész gyorsan eltelt az idő Arequipa-ig, úgy látszik már hozzáedződtünk a hosszú utazásokhoz. Most lassan ott tartunk, hogy bárhol, bármilyen pózban elalszunk, amint lehetőség adódik. Akkor pihenünk amikor alkalom nyílik rá, nem a fáradtság diktál, a többi időt pedig megpróbáljuk maximálisan kihasználni. Arequipában a legtöbb épület fehér vulkanikus kőtéglából épült, ez mindenütt könnyen elérhető a várost körülvevő tűzhányók lábánál, az összes közül legszebb az El Misti, alakja tökéletes kúp formájú. Nagy terveink nem voltak a nevezetességekre vonatkozóan, egyszerűen csak sétáltunk a központban és ami utunkba akadt megnéztük. Nagyon szép templomokban és tereken jártunk, a piacra is betévedtünk, ahol frissen facsart gyümölcslevet ittunk, az általunk választott vegyes gyümölcsökből. Észrevettem, hogy már egyre többet be tudok azonosítani a korábban teljesen ismeretlen fajtákból. Innen felgyalogoltunk a város egy magasabb pontjára, ahonnan beláttunk egy nagyobb részt. Menet közben beugrottunk a klinikára, ahol a Titicaca tónál megismert magyar csapat lesérült barátja maradt, levelet is küldtek neki, a zsebemben lapult, de épp egy nappal korábban utazott Limába.

Colca kanyon

Másnap hajnali háromkor indultunk a Colca kanyonba, hogy kora reggel érkezhessünk, mivel csak egy napunk maradt a fővárosba való visszautazásig. Nem mondom, hogy könnyen kiugrottam az ágyból, még a buszon sem voltam teljesen magamnál, ott részletekben próbáltam bóbiskolni. Chivay-ban, a kanyon közelében fekvő városkában reggeliztünk, majd a Cruz de Condor kilátópontból figyeltük, ahogy a kondorkeselyűk a légáramlatokat kihasználva vitorláztak hol felettünk, hol alattunk a hasadékban.
Kondorkeselyűk vitorláztak a Colca kanyonban

Az idősebbek feketék, fehér gallérral a nyakuk körül, a fiatalabbaknak barna a tollazata. Korábban a keselyűket nem tartottam szépnek, de ezek, főleg ilyen közelről szemlélve őket, gyönyörűek voltak. A táj is elképesztő ami körülvett bennünket, nem a gyér kaktuszos növényvilág fogott meg, bár a köves talajból előbújó virágok színessé tették a környezetet, hanem a vulkánok és a szinte függőleges hegyoldallal szegélyezett szakadék. A helyenként több mint 3000 méter mély kanyon fenekén a Colca folyó csak egy cérnaszálnak tűnt. Innen busszal mentünk fel 4900 méter magasra, ahonnan körbefordulva nyolc vulkánt láttunk magunk körül, a magasabbak, mint például a Chachani, Ampato vagy a Misti hósipkában ácsorogtak.
Colca kanyon

Chivay utcakép

Chivay főterén a fehér vulkanikus kőből épült templom

Tipikus kép Peruból

Az Arequipába vezető úton lámákat, alpakákat és vikunyákat láttunk nagy csoportokban legelészni. Korán terveztünk lefeküdni, de nem jött össze, mert a Limába szóló repülőjegyünkkel valami nem stimmelt, amikor ki akartuk nyomtatni. Nem találtak bennünket sehol a rendszerben és nem volt könnyű elmutogatni, hogyan és kinél intéztük még Punoból az egészet. Végül pár órás „activity”-zés után előkerült a jegyünk. Újra hajnalban keltünk és reggel már Limában róttuk az utcákat.

Attit kikapták a tömegből az ünneplők és táncra perdítették

Július 28-án nemzeti ünnepbe csöppentünk, nagy felvonulások, tánc és zene szólt mindenhonnan, a TV-kben minden kocsmában az ország vezetőinek beszédét hallgatták, amit a főtérről közvetítettek. Mi is beálltunk az egyik csapatba és segítettük vinni a több mint száz méter hosszan kifeszített perui zászlót. A helyieknek nagyon tetszett, veregették a vállunkat, hátunkat és mosolyogtak ránk. Hát bizony ebben az országban is vannak komoly gondok és megélhetési problémák, az emberek mégis ragyogó arccal vonultak fel és büszkék voltak rá, hogy ők peruiak.
Nemzeti ünnep Limában

Felvonulás a nemzeti ünnepen

Vállunkon vittük a több mint 100 méter hosszú perui zászlót

Eszembe jutott hányszor ültem én is kis magyar zászlóval a kezemben, apu nyakában március 15-én. Apu nagy hazaszeretetét már akkor elültette bennem is, bár otthon sokszor elgondolkodtam, hogy jó országba születtem-e. Sok emberen úgy láttam, hogy a hétköznapi gondok megkeserítik életét és emiatt inkább haragszik mindenre és mindenkire, de a legrosszabb, hogy ezt a feszültséget sokan másokon töltik ki. Láttam népeket sokkal nyomorúságosabb körülmények között élni, ahol a kitörés lehetősége szinte egyenlő a nullával, mégis tudtak mosolyogni a világ apró örömein. Otthon azért ha valaki pozitívan gondolkodik, leleményes, nem szégyell tanulni, akkor nem hal éhen. Itt a hazától távol valahogy a gyökerek sokkal fontosabbá válnak és elkezd az ember büszke lenni nemzetére, nyelvére és a tradíciókra. Jól esik népzenéket és magyarsággal kapcsolatos dalokat hallgatni. Arra gondoltam, hogyha hazaérünk anyu mennyi hazai finomsággal fog várni bennünket.